Przekonania zdrowotne Polaków

Przekonania zdrowotne Polaków po Covid-19

Badania przeprowadzone przez SW Research dla Institute for Health wskazują, że świadomość Polaków na temat kampanii zdrowotnych pozostaje niska. Zaledwie 42% respondentów deklaruje, że kojarzy jakąkolwiek kampanię na temat zdrowia w mediach. Wśród najczęściej rozpoznawanych tematów znalazły się otyłość (45%), cukrzyca (40%), choroby płuc (23%) oraz choroby reumatyczne (9%).

Kampania #SzczepimySię dotycząca szczepień przeciwko COVID-19 okazała się najbardziej rozpoznawalna, z 85% respondentów znających tę akcję. Na kolejnych miejscach znalazły się kampanie ?Rak. To się leczy? (48%) oraz ?Razem ścigamy się z cukrzycą? (28%).

Według ekspertów, sukces kampanii zdrowotnych zależy od jasnego i zrozumiałego przekazu (57%), zaangażowania autorytetów medycznych (35%) oraz obecności w popularnych mediach, takich jak telewizja. Pomimo rosnącej roli internetu i social media, telewizja nadal pozostaje dominującym źródłem informacji o kampaniach zdrowotnych dla większości Polaków.

Jednakże badania wskazują, że istnieje duża potrzeba zwiększenia liczby kampanii edukacyjnych w Polsce. Aż 54% badanych uważa, że jest ich zbyt mało, a 80% twierdzi, że są one niezbędne. Najbardziej brakuje kampanii dotyczących zdrowia psychicznego dzieci (50%), zaburzeń odżywiania (43%) oraz zdrowia psychicznego osób starszych (40%).

Eksperci podkreślają, że systematyczna edukacja zdrowotna jest kluczowa dla poprawy zdrowia publicznego. Odpowiednio zaplanowane kampanie, oparte na analizie danych, mogą skutecznie zwiększać świadomość społeczną i promować zdrowe nawyki. Grzegorz Juszczyk, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH, zaznacza, że ?bez wiedzy i umiejętności wdrażania zaleceń profilaktycznych trudno jest podejmować decyzje, które będą sprzyjały naszemu zdrowiu.?


Przeczytaj więcej o badaniu na: Jak zmieniły się nastroje po pandemii COVID-19?